پودر گانودرما برای چی خوبه ؟

قارچ گانودرما که یک قارچ غیر سمی است با نام های ری شی و جان افزا نیز شناخته می شود در طب شرقی جایگاه ویژه ای دارد. قارچ گانودرما در مناطق گرم و مرطوب آسیا می روید. قارچ گانودرما صد ها سال قدمت دارند و انواع مختلفی داشته که هر کدام خواص درمانی و دارویی خاص خود را دارند.رنگ قارچامودرما قرمز بوده و از نوع قارچ های چتری است و بر روی تنه درختان و چوب رشد می کند.قارچ گانودرما وحشی و خود رو است اما با توجه به خواص درمانی و تجاری که دارد به صورت پرورشی نیز یافت می شود.

قارچ گانودرما در کنار خواص و فوایدی که دارد در صورت استفاده طولانی مدت و بی رویه از آن می تواند عوارض و مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد. مصدف قارچ گانودرما برای مدت بیشتر از سه تا شش ماه می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک مانند خشکی دهان، گلو و مجرای بینی شود.  برای اطلاع از قیمت قهوه فوری سوپریم دکتر بیز برای لاغری وارد سایت ما شوید.

مضرات قارچ گانودرما

استفاده بیرویه و طولانی مدت از قارچ گانودرما می تواند عوارضی مانند سرگیجه، خارش پوست، ناراحتی معده، مشکلات گوارشی، خون دماغ، راش، سردرد و دیده شدن خون در مدفوع را نیز به دنبال داشته باشد. افرادی که تعداد پلاکت خون بسیار پایین دارند باید از مصرف مقادیر بالای قارچ گانودرما خودداری کنند؛ زیرا ممکن است باعث خون ریزی شود. قارچ گانودرما ممکن است با داروهای فشار خون، دارو های دیابت و داروهای اختلالات سیستم ایمنی تداخل داشته باشد.

خانم های باردار مادران شیرده، افراد مبتلا به اختلالات خونی، افراد با فشار خون پایین و افرادی که قرار است جراحی داشته باشند نیز باید از مصرف قارچ گانودرما خودداری کنند. همچنین افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی نیز باید از مصرف قارچ گانودرما پرهیز کنند زیرا این قارچ موجب تقویت سیستم ایمنی و درنتیجه تشدید بیماری می شود. قارچ گانودرما ممکن است با داروهای فشار خون بالا و داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین، هپارین، آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی تداخل داشته باشد.

پودر شکلات داغ حاوی عصاره قارچ گانودرما یا همان دمنوش سریع گانودرما محصول برند گانودرمای می باشد. این محصول حاوی پودر خالص قارچ گانودرما لوسیدوم یا گانودرما قرمز است که به صورت ویژه برای تهیه دمنوش گانودرما در کمتر از 15 دقیقه تولید شده است. همچنین در این محصول میزان جذب ترکیبات گانودرما در آب افزایش یافته است که باعث می شود میزان دور ریز و تفاله آن کاهش یابد. دمنوش گانودرما حاوی اسپور گانودرما نیز هست که در واقع مهم ترین بخش قارچ می باشد. گانودرما لوسیدوم موجود در آن از بذر های اصلی و شناسنامه دار، در محیطی ایزوله و استاندارد تحت نظارت کارشناس قارچ های دارویی پرورش یافته است. .

گانودرما چیست؟

امروزه  به عنوان یکی از پرکاربردترین گیاهان در حوزه ی طب سنتی و گیاهی به حساب می آید که خواص فراوان موجود در آن و ارزش غذایی بالای آن باعث شده است که به عنوان عضو ثابت رژیم غذایی روزانه افراد مختلف و برای مصارف متعددی از آن استفاده شود. جالب است بدانید که قارچ گانودرما حاوی بیش از 400 ماده ارزشمند برای بدن انسان است، موادی که در اکثر غذاها و میوه ها و حتی در مکمل ها و مولتی ویتامین ها نیز یافت نمی شود.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از پودر قارچ گانودرما یا همان گانودرمای خام و غیر فرآوری شده بجای گانودرمای فرآوری شده مانند استفاده کنند و مهمترین دلیل آن نیز ارزانتر و به صرفه تر بودن پودر قارچ گانودرما خام نسبت به قهوه های گانودرما می باشد.

در حال حاضر(سال 2019 – 1398) تعداد 254 مقاله علمی بین المللی و 137 مقاله علمی ایرانی درباره گانودرما و خواص مختلف آن منتشر شده است.

پودر قارچ گانودرما (دمنوش گانودرما)

دمنوش گانودرما مناسب تمام کسانی است که به صورت روزانه گانودرما مصرف می نمایند و به دنبال مصرف آسان و سریع گانودرما می باشند. فقط کافیست آن را ده دقیقه در قوری دم کرده تا از تمام خواص گانودرما به سرعت بهره مند شوید. این در حالیست که پودر قارچ گانودرما معمولی به 40 دقیقه زمان نیاز دارد.

اسپور گانودرما چیست؟

اسپور گانودرما به صورت یک لایه پودر نرم روی سطح قارچ به وجود می آید. اسپور گانودرما از آن جهت اهمیت دارد که میزان ترکیبات و خواص گانودرما موجود در آن غنی تر از سایر قسمت های قارچ می باشد.

نکات مصرف پودر قارچ گانودرما

در صورتی که اولین بار است گانودرما مصرف می نمایید، بهتر است مصرف دمنوش گانودرما را با روزی نیم گرم شروع نموده و به تدریج مصرف را افزایش دهید.

حد مجاز مصرف قارچ گانودرما برای یک فرد بالغ نهایتا 4گرم در روز میباشد. که بهتر است به صورت 4 وعده در روز و هر وعده 1گرم و یا 2 وعده در روز و هر وعده 2گرم مصرف شود. (تمامی 4گرم در یک وعده مصرف نشود)

بهترین زمان مصرف گانودرما هنگامیست که معده نه خیلی خالی باشد و نه خیلی پُر. ترجیحا بلافاصله بعد از غذا و یا به صورت ناشتا مصرف نشود بهتر است.

خرید پودر قارچ گانودرما

با توجه به نیاز و علاقه ی افراد به مصرف قارچ گانودرما و همچنین تعدد بالای عرضه کنندگان این محصول در سطح کشور حال این سوال به وجود می آید که آیا هرنوع پودری که به عنوان پودر قارچ گانودرما به فروش میرسد مناسب جهت مصرف می باشد؟ چه پارامترهایی را برای تهیه ی قارچ گانودرما با کیفیت باید در نظر بگیریم؟ و آیا پودر قارچ گانودرمایی که خریداری میکنیم به لحاظ کیفیت و استانداردهای تعریف شده برای این محصول در حد ایده آل و قابل قبولی قرار دارد؟

اولین و مهمترین نکات برای تهیه پودر قارچ گانودرما این است که حتما از گونه ی لوسیدوم گانودرما باشد و نه سایر گونه های آن. قهوه فوری سوپریم همراه باپودرقارچ گانودرماوجینسینگ خاصیت فراوانی دارد.
متاسفانه در کشور ما اکثر عرضه کنندگان پودر قارچ گانودرما از گونه های غیر از لوسیدوم گانودرما (مانند گانودرمای زرد) برای کشت و عرضه ی این محصول استفاده میکنند.

چرا که این موضوع باعث کاهش هزینه ی تولید شده و سود بیشتری را برای تولید کننده به همراه دارد.
از طرفی بسیاری از عرضه کنندگان پودر قارچ گانودرما در ایران از گانودرمای جنگلی که در جنگلهای شمال ایران رشد میکند استفاده میکنند که گانودرما لوسیدوم نمی باشد و ارزش غذایی و دارویی در آن بسیار کم است و به دلیل رشد در جنگل ممکن است موجب بروز مسمومیت هایی شود.

محصولی که در این سایت عرضه شده، از بذر های اصلی و شناسنامه دار بین المللی به عمل آمده است که در تصویر زیر میتوانید، بذر مورد استفاده را مشاهده فرمایید:

اگر در مراحل مصرف گانودرما علایم بالا در شما ظهور کرد، نشانه وجود سموم فراوان و سمزدایی قوی در بدن شما است و این نشانه ها کاملا موقتی و زودگذر هستند و با تداوم مصرف گانودرما بدن شما کاملا سمزدایی شده و سطح بالاتری از سلامتی را تجربه خواهید کرد.

در منابع معتبر بین المللی در مورد استفاده از گانودرما به صورت پودر خام، احتمال مسمومیت کبد گزارش شده است (منبع: )

به منظور جلوگیری از این مسمومیت می بایست قارچ گانودرما حتما به صورت دمنوش میل شود. همچنین در ابتدا مصرف را با نیم گرم در روز آغاز نموده و به تدریج در روزهای بعد میزان آن را افزایش دهید و مراقب باشید که این میزان بیشتر از چهار گرم در روز نشود. همچنین پس از هر 100 روز مصرف، 10 الی 15 روز دوره استراحت یا عدم مصرف در نظر بگیرید.

  • افرادی که شیمی درمانی میشوند تا 6 ماه بعد از آخرین شیمی درمانیشان نباید از قارچ گانودرما استفاده کنند.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده ی خون استفاده میکنند باید با مشورت پزشک خود اقدام به مصرف گانودرما کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پودر گانودرما برای چی خوبه ؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پودر گانودرما برای چی خوبه ؟"، کلیک کنید.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.