چگونه به‌صورت حرفه‌ای لایو یوتیوب برگزار کنیم؟

تنها تعداد انگشت شماری از وب سایت ها می توانند شما را به یک چهارم کل بشریت دسترسی داشته باشند. یوتیوب با بیش از دو میلیارد کاربر یکی از آنهاست. مخاطبان یوتیوب نیز اشتها دارند، بینندگان روزانه بیش از یک میلیارد ساعت محتوا مصرف می کنند. این بهترین دلیل برای پخش زنده در یوتیوب است.

مقدمه

پخش زنده در یوتیوب به ابزاری حیاتی برای برندها، محتواسازان و سازمان‌ها تبدیل شده است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد به‌طور مستقیم با مخاطبانتان در ارتباط باشید و محتوایی زنده، هیجان‌انگیز و تعامل‌پذیر ارائه دهید. با این حال، برگزاری لایو یوتیوب موفق نیازمند دانش فنی، تجهیزات مناسب و آماده‌سازی دقیق است. در این راهنمای جامع، شما با تمام مراحل و تنظیمات لازم برای پخش زنده حرفه‌ای در یوتیوب آشنا خواهید شد و نکات و ترفندهایی برای برگزاری لایوی بدون نقص و جذاب خواهید آموخت.

چگونه به‌صورت حرفه‌ای لایو یوتیوب برگزار کنیم؟

لایو یوتیوب چیست؟

لایو یوتیوب بازوی پخش زنده یوتیوب است. اینجا جایی است که می‌توانید به‌جای ویدیوهای ضبط‌شده قبلی، ویدیوهای زنده تماشا کنید. پخش زنده برای اولین بار در سال 2011 برای شرکای انتخابی در یوتیوب منتشر شد و امروز به صورت رایگان برای همه کانال های تأیید شده یوتیوب در دسترس است. برخلاف Twitch و گیمینگ، YouTube در زمینه خاصی تخصص ندارد. می توانید پخش زنده در مورد هر تعداد موضوع و در قالب های مختلف، از جمله کنسرت های زنده، وبینارها، وبلاگ های زنده، کلاس های آشپزی، طرح های کمدی، مصاحبه ها، پوشش خبری و موارد دیگر را انجام بدهید.

 

مزایای پخش زنده یوتیوب چیست؟  

پخش زنده یوتیوب زحمتی ندارد و با کمترین تلاش، پخش محتوای شما در یوتیوب می تواند بازدهی بزرگی را به همراه داشته باشد. 

در اینجا پنج بزرگترین مزیت پخش محتوای ویدیویی زنده در یوتیوب آورده شده است:

افزایش مشارکت مخاطب

پخش‌های زنده معمولاً با گزینه‌های چت جفت می‌شوند. این به بینندگان اجازه می دهد تا با یکدیگر تعامل کنند، همچنین به سازنده محتوا فرصتی منحصر به فرد برای تعامل با مخاطبان برای یک تجربه بسیار شخصی می دهد.

محتوا برای تبلیغات نمایشی شما

اگر از شبکه نمایش گوگل برای تبلیغات استفاده می کنید، می توانید پخش زنده خود را در تبلیغات نمایشی نشان دهید. این ویژگی علاوه بر اینکه شما را از ایجاد تصاویر بنر آزاد می‌کند، به شما کمک می‌کند تا پخش زنده خود را تبلیغ کنید.

محتوای قابل استفاده مجدد

یوتیوب یک پلتفرم ذخیره سازی ویدئو است که قابلیت پخش زنده را ارائه می دهد. هنگامی که پخش زنده شما تمام شد، در صورت تقاضا در دسترس قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را برای هر چیزی که می‌خواهید تغییر کاربری دهید. (از آگهی‌های تبلیغاتی گرفته تا ریلز)

قابلیت های جلب توجه

وقتی مردم یک ویدیوی زنده را در فید اصلی یوتیوب خود می‌بینند، بیشتر از بقیه ویدیوهای درخواستی که با آنها ترکیب شده است، توجه آنها را جلب می‌کند. ویدیوی زنده خود را جذاب کنید تا وقتی بینندگان هماهنگ شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که بمانند.

نحوه آماده‌سازی تجهیزات و اینترنت برای پخش زنده یوتیوب

 

انتخاب دوربین و میکروفون مناسب برای لایو یوتیوب

برای برگزاری لایو یوتیوب با کیفیت بالا، انتخاب تجهیزات مناسب اهمیت زیادی دارد. یک دوربین با کیفیت FHD یا 4k می‌تواند به شما کمک کند تصاویر واضحی ارائه دهید. از یک میکروفون حرفه‌ای نیز استفاده کنید تا کیفیت صدا بهتر باشد، زیرا در پخش زنده، صدای شفاف به همان اندازه تصویر باکیفیت اهمیت دارد.

 

بررسی سرعت و پایداری اینترنت

برای جلوگیری از قطعی و افت کیفیت در لایو یوتیوب، باید اینترنت پایداری داشته باشید. اینترنت با سرعت آپلود حداقل ۵ مگابیت بر ثانیه برای کیفیت HD و ۱۰ مگابیت بر ثانیه برای کیفیت 4K توصیه می‌شود. اتصال از طریق کابل Ethernet به‌جای Wi-Fi باعث پایداری بیشتر در پخش زنده یوتیوب می‌شود.

 

تجهیزات کامپیوتری مناسب برای پخش زنده یوتیوب

پخش زنده یوتیوب، به پردازش قوی نیاز دارد، مخصوصاً اگر از نرم‌افزارهای پخش زنده مانند OBS استفاده می‌کنید. سیستم شما باید حداقل پردازنده چهار هسته‌ای و رم 8 گیگابایت داشته باشد تا بتواند کیفیت بالا را حفظ کند.

 

چگونه به‌صورت حرفه‌ای لایو یوتیوب برگزار کنیم؟

پخش زنده یوتیوب را آغاز کنید!

پخش زنده در یوتیوب آسان است. تنها چیزی که نیاز دارید یک کانال یوتیوب است که ایجاد آن رایگان است. شما همچنین باید آن کانال را تأیید کنید، اما فرآیند ساده است و معمولا کمتر از 24 ساعت طول می کشد.

 

یک کانال یوتیوب ایجاد کنید.

اگر کانالی نداشته باشید، نمی‌توانید در یوتیوب پخش زنده پخش کنید. و اگر حساب یوتیوب (یا گوگل) نداشته باشید، نمی توانید یک کانال یوتیوب ایجاد کنید. 

  1. یک حساب گوگل ایجاد کنید. اگر قبلاً یکی ندارید یا می‌خواهید یک کانال جدید برای کانال یوتیوب خود بسازید، به اکانت ایمیل گوگل بروید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.
  2. با همان اطلاعات کاربری که برای حساب گوگل خود استفاده می کنید، وارد حساب یوتیوب خود شوید.
  3. پس از ورود به یوتیوب، روی آواتار خود در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و گزینه My channel را برای ایجاد یک کانال جدید انتخاب کنید.
  4. اگر بیش از یک کانال یوتیوب دارید، می‌توانید بین آنها جابه‌جا شوید . می‌توانید برای نام تجاری خود یک حساب ایجاد کنید یا اگر به عنوان مدیر به آن اضافه شده‌اید، به سادگی یک حساب نام تجاری انتخاب کنید.

 

پخش زنده یوتیوب را فعال کنید.

اکنون که یک کانال دارید، می توانید شروع به آپلود ویدیو کنید. اما چند مرحله بیشتر طول می کشد تا پخش زنده در کانال شما فعال شود!

  1. به حساب یوتیوب خود وارد شوید و روی نماد ایجاد (Create) در بالا کلیک کنید.
  2. روی Go Live کلیک کنید .
  3. کانال خود را تأیید کنید و تا 24 ساعت منتظر بمانید تا پخش زنده فعال شود.

 

نحوه لایو استریم یوتیوب را انتخاب کنید.

شما می توانید ویدیوهای زنده را در یوتیوب به سه روش پخش کنید:

  1. موبایل : پخش‌های موبایلی برای ولاگ‌ها و به‌روزرسانی‌های «در حال حرکت» عالی هستند و فضای آرام‌تری را فراهم می‌کنند. توجه داشته باشید که برای پخش زنده از برنامه تلفن همراه یوتیوب به حداقل 1000 مشترک برای کانال خود نیاز دارید.
  2. رمزگذار : استفاده از نرم افزار های رمزگذار (همچنین به عنوان نرم افزار استریم شناخته می شود مانند OBS) به شما امکان کنترل بیشتری بر پخش زنده خود می دهد. این راه‌اندازی کمی بیشتر از پخش جریانی موبایل یا وب‌کم است، اما زمانی که از آن استفاده کردید، می‌توانید جریان‌هایی با کیفیت بالاتر تولید کنید. اگر می خواهید صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارید یا از چندین دوربین استفاده کنید، باید با این گزینه استریم کنید.
  3. وب کم : یوتیوب یک استودیوی پخش زنده دارد که می توانید آن را از مرورگر وب خود راه اندازی کنید و به وب کم رایانه شما متصل می شود. این یک راه سریع و آسان برای شروع پخش است، اگرچه کنترل کمتری بر کیفیت پخش خود نسبت به استفاده از رمزگذار دارید.

 

چگونه به‌صورت حرفه‌ای لایو یوتیوب برگزار کنیم؟

نحوه پخش زنده یوتیوب از برنامه تلفن همراه

برای پخش زنده در یوتیوب از برنامه تلفن همراه، این مراحل را دنبال کنید:

  1. برنامه یوتیوب را باز کنید و نماد Create را انتخاب کنید .
  2. Go Live را انتخاب کنید .
  3. عنوان و تنظیم حریم خصوصی را به جریان خود اضافه کنید.
  4. اگر می‌خواهید توضیحی اضافه کنید، گزینه‌های بیشتر را انتخاب کنید .
  5. برای تنظیم تنظیمات چت زنده، محدودیت های سنی، کسب درآمد و تبلیغات، نمایش بیشتر را انتخاب کنید . برای خروج گزینه Show Less را انتخاب کنید .
  6. برای افزودن یک تصویر کوچک، Next را انتخاب کنید . می توانید عکس بگیرید یا تصویری را آپلود کنید.
  7. اشتراک گذاری را انتخاب کنید تا پیوند و لینکی برای ارسال در رسانه های اجتماعی دریافت کنید.
  8. Go Live را انتخاب کنید .

برای لایو استریم در یوتیوب از طریق تلفن همراه، به حداقل 50 مشترک نیاز دارید. اگر بین 13 تا 17 سال سن دارید، حداقل به 1000 مشترک نیاز دارید.

 

نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار OBS برای لایو یوتیوب (رمزگذار)

دانلود و نصب نرم‌افزار OBS

OBS (Open Broadcaster Software) یک نرم‌افزار رایگان برای مدیریت پخش زنده یوتیوب است که قابلیت‌هایی مثل تغییر صحنه‌ها و اضافه کردن افکت‌های تصویری را دارد.

 

تنظیمات اولیه OBS برای پخش زنده یوتیوب
  1. وارد کردن Stream Key: از YouTube Studio ا Stream Key (رمز استریم) را دریافت کرده و در OBS وارد کنید.
  2. تنظیمات ویدیو و صدا: در بخش Settings به بخش Stream بروید و سرویس YouTube را انتخاب کنید. سپس رزولوشن، نرخ فریم و دستگاه‌های ورودی صدا و تصویر را مشخص کنید.

 

لایو یوتیوب با وب کم

برای شروع سریع لایو یوتیوب با لپ تاپ یا رایانه رومیزی و وب کم، این مراحل را دنبال کنید:

  1. در یک مرورگر وب به حساب یوتیوب خود وارد شوید.
  2. روی نماد Create در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و سپس از منوی کشویی گزینه Go Live را انتخاب کنید.
  3. روی تب Webcam کلیک کنید .
  4. در صفحه بعدی، عنوان، توضیحات و تنظیمات حریم خصوصی ویدیوی خود را وارد کنید. مشخص کنید که ویدیو برای کودکان یا مخاطبان عمومی است و سپس روی Next کلیک کنید .
  5. وب کم شما به طور خودکار عکسی می گیرد که به عنوان تصویر کوچک برای پخش زنده شما ظاهر می شود.
  6. برای شروع پخش زنده، روی Go Live کلیک کنید .

 

نکاتی برای پخش زنده یوتیوب

به دنبال راه‌های بیشتری برای عالی کردن پخش زنده یوتیوب خود هستید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند با پخش برنامه‌های خود به سرعت عمل کنید:

  • بهترین محتوا را برای کانال خود انتخاب کنید. انواع محبوب ویدیوهای زنده در یوتیوب شامل نحوه پخش زنده (لایو استریم) و نمایش محصول، راه اندازی محصول، مصاحبه، پرسش و پاسخ و رویدادهای زنده است. به یاد داشته باشید که هرچه ویدیوی زنده شما مفصل تر باشد، بیشتر باید روی تجهیزات سرمایه گذاری کنید.
  • تجهیزات پخش زنده مناسب را دریافت کنید. اگر می‌خواهید بیننده را جذب کنید، ویدیوهای زنده شما به کیفیت تولید مناسب نیاز دارند. یک دوربین خوب و یک سه پایه یا پایه برای آن تهیه کنید. همچنین، سرمایه گذاری روی یک میکروفون خارجی، کارت کپچر و رمزگذار را در نظر بگیرید.
  • مخاطب را نادیده نگیرید. YouTube Live به شما امکان می دهد مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. به همین دلیل است که پخش زنده یک نوع محتوای جذاب است.
  • به سطوح باتری توجه کنید. در صورت امکان وسایل خود را به برق وصل کنید. برای وسایلی که نمی‌توانید به برق وصل کنید، مطمئن شوید که باتری‌ها را قبل از شروع به کار کاملاً شارژ کرده‌اید. تجهیزات یدکی با خود داشته باشید.
  • پخش زنده را نظارت کنید. اگر بتوانید آنچه را که مخاطبانتان می بینند ببینید عالی است. از شخصی بخواهید به لایو بپیوندد و اطلاعات مهمی در مورد کیفیت به شما ارائه دهد. 
  • چت را مدیریت کنید. وقتی جلوی دوربین هستید، از شخص دومی بخواهید که چت را مدیریت کند، به خصوص اگر پیش‌بینی می‌کنید در طول پخش زنده، بینندگان زیادی داشته باشید.
  • پخش زنده خود را تبلیغ کنید. لینک پخش زنده یوتیوب خود را دریافت کنید و آن را در سایر کانال های رسانه های اجتماعی پست کنید تا کمی برای آن تبلیغاتی ایجاد کنید. پخش مجدد به شما امکان می‌دهد یک رویداد برای پخش زنده خود ایجاد کنید و آن را در پلتفرم ها به اشتراک بگذارید.
  • هرگز! هرگز فراموش نکنید که کیفیت صدای خود را بررسی کنید. کیفیت صدا تا حد بسیار زیادی بر کیفیت محتوای شما تأثیر می گذارد. بینندگان را به خاطر صدای بد از دست ندهید! یک میکروفون خوب تهیه کنید و نحوه استفاده از آن را بیاموزید.
  • عملکرد لایو یوتیوب خود را بررسی کنید. پس از پایان پخش زنده یوتیوب، نگاهی به معیارهای سنجش بیننده، زمان پخش زنده و سایر اعداد مهم بیندازید تا به شما کمک کند در لایو استریم بعدی خود بهتر عمل کنید.
  • لایو استریم خود را به یک پلتفرم محدود نکنید. یوتیوب فوق‌العاده است، اما اگر در شبکه‌های دیگر نیز دنبال‌کنندگانی دارید، شاید بهتر باشد که به پلتفرم‌های مختلف که برای فالوورهای شما مناسب است، استریم کنید تا اینکه سعی کنید مخاطبان را به یوتیوب بکشانید.

 

نتیجه‌گیری: چرا لایو یوتیوب برای برندها و سازمان‌ها حیاتی است؟

پخش زنده یوتیوب یک ابزار قدرتمند برای ارتباط مستقیم با مخاطبان است و می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی در جلب توجه، ایجاد تعامل و ارتقاء اعتبار برند تأثیرگذار باشد. با دنبال کردن این راهنمای گام‌به‌گام و رعایت نکات مطرح‌شده، شما می‌توانید لایو یوتیوب حرفه‌ای و جذابی را برگزار کنید. اگر به دنبال برگزاری استریم‌های حرفه‌ای برای برند یا سازمان خود هستید، تیم گودلایو با تجهیزات مدرن و کارشناسان مجرب آماده همکاری با شماست.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه به‌صورت حرفه‌ای لایو یوتیوب برگزار کنیم؟" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه به‌صورت حرفه‌ای لایو یوتیوب برگزار کنیم؟"، کلیک کنید.