هیاهو/خراسان رضوی بعد از پیروزی دکتر پزشکیان در انتخابات دوره چهاردهم ریاستجمهوری، بحث پیشنهاد کابینه و وزرای رئیسجمهور جمهور باز شد و به این منظور محمدجواد ظریف از سوی رئیسجمهور منصوب شد تا ریاست شورای راهبری انتخاب وزرا دولت چهاردهم را به عهده بگیرد و سازوکاری برای تعیین کابینه طراحی کند.
دکتر پزشکیان در خصوص تعیین کابینه، انسجام، وحدت و همافزایی میان تمام ظرفیتهای موجود را لازمه حکمرانی مطلوب و پیشبرد امور کشور دانست و به تناسب همین موضوع سعی دارد که به جای کابینهای ائتلافی کابینهای از جنس وحدت ملی تشکیل دهد.
ابوالقاسم شهریاری، تحلیلگر مسائل بینالملل در گفتوگو با هیاهو با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه مجری تصمیماتی است که در لایههای مختلف حکمرانی از جمله دولت، شورای عالی انقلاب، مجلس و سایر ارکان حکمرانی گرفته میشود، اظهار کرد: قاعدتا بدون هماهنگی با نهادهای فرادستی هیچ کاری پیش نخواهد رفت. از سوی دیگر در داخل خود دولت هم وزارت امور خارجه با سایر وزارتها مرتبط است. برای نمونه این وزارت از لغو تعرفههای دائمی ما با کشورهای اوراسیا چه گزارشی دارد؟ قاعدتا بدون همکاری وزارت اقتصاد و دارایی یا بازرگانی و سایر ارگانها امکان همکاری با خارج وجود ندارد.
وی اضافه کرد: اساسا چون یکپارچگی تصمیمگیری برای رونق صادرات در دولت وجود ندارد، نمیدانیم مثلا به کشورهای حوزه اوراسیا باید چه محصولاتی صادر کنیم. وظیفه وزارت خارجه است که قراردادها را به عنوان نماینده سیاسی ایران امضا کند، اما تا سایر وزارتها و ارگانها هم دست به کار نشوند، چنین اقدامی چه دستاوردی برای ما خواهد داشت؟ لذا وزارت امور خارجه به عنوان نماینده اجرای سیاستهای کلی نظام و تصمیمات حاکمیت جمهوری اسلامی نیازمند همکاری و ارتباط بسیار نزدیک با نهادهایی دولتی و حتی خارج از دولت است.
این تحلیلگر مسائل بینالملل ادامه داد: همچنین موفقیت دولت منوط به این است که وزارتخانههای مرتبط با اقتصاد، با وزارت امور خارجه در جهت شناسایی محصولات صادراتی و کمک به جذب سرمایهگذاری در داخل و سرمایهگذاری در خارج کشور همکاری کنند. تاکنون در تمامی دولتها این هماهنگی آن طور که باید باشد، وجود نداشته و هر کس کار خودش را میکرده است. بنابراین برنامههای توسعه عمدتا در حد ۳۰ درصد تحقق پیدا کردهاند و برنامههای بودجه سالانه نیز هیچ گاه به صورت کامل محقق نشدهاند. امیدواریم با ایجاد هماهنگی بین دولت با مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی، در حوزه سیاست خارجی به دستاوردهای اقتصادی بیشتری برسیم، چراکه شرایط برای فعالیت ما مهیاست به شرط اینکه ما بخواهیم و باهم هماهنگ باشیم.
این مدرس دانشگاه با اشاره به مهمترین ویژگی وزیر امور خارجه آتی، عنوان کرد: در شرایط فعلی نهتنها وزیر امور خارجه بلکه به طور کلی مهمترین ویژگی دستگاه دیپلماسیمان باید این باشد که از وضعیت پیشآمده در عرصه بینالمللی تحلیل صحیح و واقعبینانه داشته باشد و متناسب با منافع ملی و منطبق بر واقعیات جهان و به دور از آرمانگرایی، برنامهریزی کند. به طور مثال دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم باید تحلیل درستی داشته باشد که باید در کجای بحرانهای مناطق پیرامونی کشور یا تنشهای اقتصادی چین و آمریکا قرار بگیریم تا دستاوردها و منافع ملی کشورمان را بیشتر تامین کنیم.
شهریاری با بیان اینکه ۲ ماه پیش رو تعیینکننده ۴ سال آینده و حتی سالیان متمادی بعد است، گفت: باید در ابتدا دید ۲ ماه پیش رو چگونه خواهد گذشت، گزینه نهایی وزارت امور خارجه چه کسی خواهد بود و با چه برنامهای به مجلس میرود. تعیین گزینه وزارت امور خارجه در هفته پیش رو و سپس برنامهای که وزیر پیشنهادی با آن به مجلس میرود، بسیار تعیینکننده است و نشان میدهد مجموعه نظام حکمرانی ایران قصد دارد چه سیاستی در پیش بگیرند؛ سیاستی که در برنامه پیشنهادی وزیر منتخب منعکس شده است.
پایان خبر هیاهو
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هماهنگی وزارت خارجه با سایر نهادهای دولتی و فرادولتی از ضروریات توسعه کشور است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هماهنگی وزارت خارجه با سایر نهادهای دولتی و فرادولتی از ضروریات توسعه کشور است"، کلیک کنید.