مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد

مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت: مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد و دیوان وی مجموعه‌ای از گونه‌های شعر، قصیده، غزل، رباعی، دوبیتی و ترکیب بند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری هیاهو، عبدالرضا مدرس‌زاده، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در ویژه برنامه گرامیداشت شمس الشعرای کاشان کمال الدین محتشم کاشانی که در محل آرامگاه این شاعر آیینی برگزار شد، اظهار کرد: مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد و دیوان وی مجموعه‌ای از گونه‌های شعر، قصیده، غزل، رباعی، دوبیتی و ترکیب بند است.

وی افزود: علاوه بر این، مجموعه‌ای از موضوعات عشق، ماده تاریخ و شعر‌های مدحی و درباری تا شعر در مدح و منزلت حضرت امام رضا(ع) و شعر‌های آیینی که فصل الخطاب آن همین ترکیب بند محتشم کاشانی بوده، شهرت جهانی دارد. محتشم در مقام شاعر چیزی کم ندارد و دیوان او را وقتی که به‌عنوان علاقمند به شعر و شعرشناس بررسی می‌کنیم، مجموعه‌ای از گونه‌های شعر، قصیده، غزل، رباعی، دوبیتی و ترکیب بند است.

عضو کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان با بیان اینکه محتشم به دلیل درد پای شدید به نسبت دیگر شاعران از کاشان خارج نشده، عنوان کرد: در آن زمان مرسوم بود شعر را به دربار می‌بردند، اما در دوره محتشم کاشانی شاهان صفوی اعتقاد به شاعر پروری نداشتند به همین دلیل شاعران به هند می‌رفتند، شعر می‌خوانند و صله دریافت می‌کردند. در هند به اندازه‌ای به شعر اهمیت می‌دادند که کلیم کاشانی را دو بار در ترازو گذاشتند و به وزن کلیم سکه روپیه به کلیم دادند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ادامه داد: برخی نیز مانند صائب به هند می‌رفتند، اما بعد از مدتی به هر دلیلی بار دیگر برمی گشتند و برخی هم مانند محتشم که نمی‌توانستند بروند اشعار خود می‌فرستادند و در یکی از این مسافرت‌ها که از طریق برادر خود عبدالغنی اشعار خود را به هند می‌فرستاد در بازگشت در دریا غرق می‌شود و محتشم داغدار برادر می‌شود. محتشم دوازده بند را بعد از اینکه برادر خود را از دست می‌دهد سروده است. دیوان محتشم کاشانی تسهیل استاد مرحوم فیضی بوده که حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات کاشان و ایران دارد.

مدرس‌زاده بیان کرد: محتشم یک قصیده‌ای دارد ۱۳۹ بیت است که انصافا در نوع خود بی نظیر بوده؛ چرا که حتی قافیه تکرار ندارد و ترکیب‌های نو، زیبا و به هنگام وسراسر نصیحت و اخلاق است.

وی به لزوم شرح قصیده‌های محتشم کاشانی از سوی شعرا و علما و ادبا تأکید کرد و توضیح داد: شرح قصیده‌ای محتشم کاشانی از سوی شعرا و علما و ادبا با موتونی مانند دعای مبارک مکارم الاخلاق همخوانی دارد. کاشان از قرن دوم پایگاه تشییع بوده و یک شهرعادی نبوده؛ به‌طوری‌که حتی در زمینه شعر وحشی از بافق یزد و نظیری از نیشابورو طالب از آمل نزد محتشم را درک می‌کردند.

به گزارش هیاهو، ویژه برنامه گرامیداشت شمس الشعرای کاشان کمال الدین محتشم کاشانی همراه با پاسداشت روز شعر و ادبیات آیینی و آیین رونمایی از کتاب عاشورایی «ردپای اشک» به قلم محمود شریفی، شاعر، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) ۹ متخلص به کمیل کاشانی در محل مقبره محتشم کاشانی برگزار شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مولانا محتشم کاشانی حق بزرگی به گردن فرهنگ و ادبیات ایران دارد"، کلیک کنید.