۴۷ درصد مساحت استان کرمان با مشکل ریزگردها روبرو است/ بیلان منفی آب

۴۷ درصد مساحت استان کرمان با مشکل ریزگردها روبرو است/ بیلان منفی آب

به گزارش خبرگزاری هیاهو؛ محمدرضا وحیدی شامگاه شنبه در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مدیران دستگاه های اجرایی استان کرمان افزود: یکی از چالش های استان کرمان کم آبی است و سهم بالای تولیدات کشاورزی سنتی در اقتصاد استان نسبت به متوسط کشوری و تولید محصولات آب بر یکی از دلایل آن است.

وی با بیان اینکه متوسط بارش جهانی ۸۰۰ میلیمتر، در کشور ۲۳۳ میلیمتر و کرمان ۱۲۹ میلیمتر است عنوان کرد: کشاورزی حدود ۹۴ درصد، صنعت یک و خدمات پنج درصد آب استان کرمان را مصرف می‌کنند و آب یکی از چالش های بزرگ این استان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اعلام کرد : در استان کرمان ۱۵ شهر بحرانی در آب شرب، ۳۶ شهر در معرض تنش آبی و ۶۷۳ روستا فاقد آب آشامیدنی وجود دارد.  

او گفت: ۱۱۸ منطقه و مرکز جمعیتی استان کرمان ازجمله ۶۴ نقطه شهری و ۵۴ نقطه روستایی در حریم گسل قرار دارد؛ کرمان همواره با پدیده سیل دست و پنجه نرم می‌کند؛ ۴۷ درصد مساحت استان با مشکل ریزگردها روبرو است و فرونشست زمین ۱۶ درصد استان را دچار چالش کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: کرمان با ۱۱ درصد از کل وسعت کشور، چهار درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده و این تراکم نحوه خدمات رسانی به نسبت سایر مناطق کشور را با مشکل مواجه کرده است.

وی یادآور شد: ۶۳ درصد جمعیت استان کرمان شهرنشین و مابقی روستانشین هستند و نسبت جوانی جمعیت استان با ۲۷ درصد، حدود ۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

ایرنا نوشت ، وحیدی با اشاره به جمعیت سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان کرمان گفت: سهم جمعیت مردان این استان ۵۱ درصد است و هرم سنی ما در آینده با کهولت سن جمعیت مواجه می شود که در این حوزه باید برنامه ریزی ویژه انجام شود.

او با اشاره به سهم بخش ها از تولید ناخالص داخلی استان کرمان تصریح کرد: سهم استان از تولید ناخالص داخلی از ۳.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به چهار درصد رسیده که صنعت و معدن ۴۹ درصد، کشاورزی ۱۶ و خدمات ۳۵ درصد است، اما در اشتغال این نسبت رعایت نمی شود و کشاورزی ۳۹ درصد شاغلان را تشکیل داده است.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۴۷ درصد مساحت استان کرمان با مشکل ریزگردها روبرو است/ بیلان منفی آب" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۴۷ درصد مساحت استان کرمان با مشکل ریزگردها روبرو است/ بیلان منفی آب"، کلیک کنید.