مسئله آب، یک بحران بالقوه برای زنجان است

مسئله آب، یک بحران بالقوه برای زنجان است

هیاهو/زنجان استاندار زنجان گفت: آب به‌عنوان یک بحران بالقوه برای زنجان مطرح است که باید برای آن تدبیر جدی اندیشیده شود.

محسن افشارچی امروز (شنبه، ۲۷ مرداد ماه) در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان زنجان، با بیان اینکه اجرای طرح «سلام» آغاز یک حرکت توزیع‌یافته در حوزه مدیریت بحران است، بیان کرد: امیدواریم اجرای این طرح تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه جدی در مقوله آمادگی برای مقابله با بحران در استان وجود دارد، ادامه داد: از لحاظ لجستیک، بخشی از نیازها بویژه در حوزه ارتباطی برطرف شد. در همین راستا، برای رصد و پایش بهتر، پهپادی تهیه شده است و به نظر می‌رسد به نسبت دو سال گذشته جلوتر هستیم.

او با اشاره به اینکه یکی از مجموعه‌های همیشه همراه در بحث مدیریت بحران، هلال‌ احمر است که از لحاظ لجستیک به مراتب قوی‌تر عمل کرده است، گفت: در روزهای آینده از خودروهایی که هلال‌ احمر خریده است رونمایی می‌شود.

افشارچی با اشاره به اینکه اعتبار مربوط به تکمیل و ادامه ساخت ساختمان بحران استانداری وصول شده است، اظهار کرد: در آینده نه چندان دور، این ساختمان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به مسئله برخورد یا مقابله با بحران‌هایی مثل زلزله و سیل، گفت: گاهی اقداماتی مانند لایه‌روبی رودها و مقاوم‌سازی مساکن برای کاهش هزینه‌ها در زمان وقوع این بحران‌ها انجام می‌شود که این قبیل موضوعات از مسائل ابتدایی است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه به بحرانی نزدیک می‌شویم، بیان کرد: این بحران مسئله آب است که اگر برای آن تدبیر نشود، در آینده نه‌چندان دور تبدیل به یک بحران خواهد شد که با توجه به همین موضوع، بیشترین تلاش‌ها در دو سال گذشته در حوزه آب بوده است.

افشارچی با بیان این‌که استان‌های همسایه زنجان بیش از ۷۰ درصد آب‌های سطحی را کنترل کرده‌اند که این عدد در استان زنجان هفت درصد است، گفت: اکنون سه سد در حال ساخت داریم که اگر احداث آنها تمام شود، این هفت درصد به ۵۰ درصد خواهد رسید.

وی با توضیح اینکه عملیات ساخت سد بلوبین تمام شده است و در حال ساخت خطوط انتقال آب هستیم، اظهار کرد: سد مراش تا آخر سال اگر اعتبارات برسد، به مرحله آبگیری خواهد رسید.

او با توضیح اینکه بهره‌برداری از سد مشمپا هم مشکل آب شهر زنجان و هم مشکل شهرستان‌های سلطانیه، خرم‌دره و ابهر را حل می‌کند، ادامه داد: ۴۰ درصد کار مربوط به این سد انجام شده و مهم‌ترین چالش پیش روی آن اعتبار است که اگر اعتبار داشته باشد در مدت یک سال به مرحله آب‌گیری می‌رسد.

استاندار زنجان با ارائه این آمار که حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب استان در سال است، گفت: ۵۵ میلیون مترمکعب از این میزان مصرف متعلق به صنعت است که عمده مصرف‌ها از آب‌های زیرزمینی است.

افشارچی با بیان اینکه با سرعت باید به سمت استفاده از آب‌های سطحی که از استان عبور می‌کند حرکت کنیم، اظهار کرد: یک نکته مهم دیگر که تدبیر شده است، استفاده و استحصال منابع جدید آب است که در بالادست سدهای مربوط به آب شرب شهرستان زنجان و ابهر وجود دارد که بدون ساخت سد و با منابع کمتر، استحصال و به پشت سدها برای استفاده پمپاژ می‌شود.

وی با بیان اینکه سدهای کوچک دیگری را در دست مطالعه داریم، افزود: آب به‌عنوان یک بحران بالقوه برای زنجان مطرح است. بنابراین قرار شده اشت مکاتباتی انجام شود تا اعتبارات از محل بحران برای آب زنجان در نظر گرفته شود.

پایان خبر هیاهو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مسئله آب، یک بحران بالقوه برای زنجان است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مسئله آب، یک بحران بالقوه برای زنجان است"، کلیک کنید.