سوره ناس برای یادگیری کودکان

توی داستان ما یه پسر بود که اسمش سعید بود. سعید روی پله حیاط خونشون نشسته بود و به توپ قشنگی که پدرش براش خریده بود نگاه می کــرد ناگهان یکی تو دلش پچ پچ کرد و گفت : سعید برو توپ بردار بزن به شیشه اتاق تا شیشـه بشکنــه و با صدای شکستن شیشه همه رو بیدار کن ، آنوقت می تونی با برادرت بازی کنی . سعیـــد گفت : بهتــــره همینکار رو انجام بدهم ، خوب فکریه !

سوره ناس (فضیلت، متن و ترجمه) - ستاره

همینکه می خواست توپ رو برداره یکدفعه پرتش می کنه روی زمین ! یاد حرف خانم مربی می افته که توی مهد قرآن گفته بود ، بچه ها هر موقع (( شیطون زشت و ناقلا )) اومد تو دلتون قلـقلـکتـون داد و خواست که شما کارهای بد انجام بدین سوره ناس رو بخونید تا اون شیطــونه از شمـا دور دور بشه سعید شروع کرد به خوندن سوره ناس و مامان صداش کرد سعیــد پســرم ؛ بیــا بـرادرت بیــدار شــد، عصــرونه بخــورید و می تونـید با هم بــازی کنید . سعید خیلی خوشحــال شد که گــول شیطـــون رو نخورده بود و خدا را شکر کرد .

اهداف درس :

کارها را با نام خدا آغاز کنیم .از شرو بدی وسوسه های شیطون به خداوند پناه می بریم .بعضی از انسانها هم ممکن است ما را به بدی دعوت کنند.قرآن آموزان عزیز قادر به گفتن معانی کلمات زیر می باشند .

قل : بگو ، ناس : مردم ، الله : خداوند ، ملک : فرشتگان ، وسواس : وسوسه ها ، خناس : شیطان ، صدور : سینه ها

با پوشیدن لباس پرنسسی السا و آنا کودکان در روز تولد خود می توانند همراه کودکان دیگر روز خاطره انگیزی را تجربه کنند و تصاویری که از آن لحظات ثبت می کنید، تا سال های بعد یاداور خاطرات به یادماندنی روز تولد کودک شما باشد.

موضوع : آموزش صدقه

بعد از وارد شدن به کلاس تصمیم گرفتم که در ابتدا از بچه ها سیوال کنم ، که آیا می دانید صدقــــــه دادن یعنی چه ؟

کلاس را شروع می کنم با این کار متوجه میشوم چه تعــداد از بچه هــــای کلاس با کــلمه صدقـــه و همچنین مطالب صدقه دادن آشنا هستند. سپس شروع می کنم به گفتن داستانی از پیامبـــــــر (ص) در ارتباط با صدقه دادن ( البته به زبان کودک و با هیجان تا توجه نوگلان عزیز جلب شود ) بعد از اینکه ذهن بچه ها آماده شد

، همگی وارد اتاق سمعی بصری شده و مربی قبل از گذاشتن فیلم ، صوتـــی از آیات قرآن که توسط کودکی خوانده شده و با صدای دلنشینی به گوش می رسد برای بچه ها پخـــــش کرده و سپس مربیCD داستان مربوط به انفـــاق را گذاشتــه که مذمــون آن به ایــن صـورت است :

روزی پیامبـــر با اصحابــش نشستـه بودند و یک مرد یهود از آنجا می گذشــت و به پیامبـــر گفــت :

ســـلام علیک و پیامبر در جوابش فرمودند : علیک ، اصحــاب ناراحت شدنــد و از این بی احترامی مرد یهود عصبانی شدند ، پیامبر فرمودند من نیز مانند خودش جواب دادم اما ایــــن مــرد به وسیلــــــه یک مار کشته خواهد شد .

ساعتی بعد مرد یهود برگشت پیامبر به او گفت : امروز چه کــاری انجـــــام داده ای ؟ مرد یهود بعد از اینکه چوب های خشکی راکه جمع کرده بود به زمیــن انــداخت و درمیــان آن چوبها مار مرده ای بود گفت : یک نکه نان داشتنم مرد فقیری را دیدم ، نانــــم را به آن دادم پیامبـــــــر فرمودند اینست نتیجه انفاق و صدقه دادن تو ، با این کار از مرگ نجات یافتی در این هنگام مرد یهود با گفتن شهادتین مسلمان شد

تدریس سوره های فلق و ناس

سوره های فلق و ناس درباره دو موضوع اخلاقی: حسادت و پناه بردن به خدا از شر شیطان اشاره می کند. برای ایجاد انگیزه می توان داستانهای مرتبط درباره حسادت را در کلاس بیان کرد. داستان لاکپشت و پدربزرگ که از داستان های انتشارات می باشد یکی از بهترین داستانهاست. از معروف ترین لباس شخصیت های قهرمانی کارتونی می توان به لباس مرد عنکبوتی و لباس دختر کفشدوزکی و همچنین لباس بن تن و لباس بتمن اشاره کرد

درباره شیطان نیازی نیست در کلاس ایجاد وحشت و ترس کنیم مخصوصاً با توجه به نقاشی کتاب ولی بهتر است بچه ها را به پناه بردن به خدا از شر شیطان دعوت کنیم.

شیطونه زشت و ناقلا
دمی داره به این هوا
چجوری بیرونش کنیم
از خودمون دورش کنیم
دمش پیدا می کنیم
اعوذبالله می کنیم
این شعر را بهتر است بچه ها جلسات اول کلاس حفظ کند و و با شروع هر تدریس بخوانند.
شعر سوره فلق
فلق یعنی سپیده دم و این سوره مکی است.

بگو پناه میبرم
از شهر خلق بدخواه
به رب پروردگار
پروردگار صبحگاه
از شر تاریکی ها
که میگیره همه جا
میترسه هر کسی که
پا بذاره به اونجا
از شر جادوگرا
که می دمند در گره
تا که کنند مردمو
آواره و بیچاره
یا از شر حسود
وقتی شده کینه توز
تا که بگیره خوشی
از مردمان پیروز
ای کودکان قرآن
سربلند و با ایمان
پناه برید به الله
از بلاهای پنهان
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چرا مردم خود را با این دو سوره تعویذ نمی نمایند برای تعویذ بهتر از این سوره ها یافت نمی شود.

بازی برای همخوانی متنوع و جذاب

توی بطری های آب معدنی که قبلا نصب کردید در های نوشابه را ریخته و یکی را خیلی پر کرده و دیگری رو کمتر صداهای زیر و بم تولید میشود یا به عبارتی صداهای بلند و صدای کوچیک بچه ها دو دسته شوند وقتی صدا بلند بود گروه اول یک آیه از سوره فلق میخوانند وقتی صدا کوچک بود گروه بعدی این دیگر را در مواردی هم هر دو بطری ها را تکون داده و دو گروه با هم می خوانند یک جور رقابت بین دو گروه ایجاد میشود که باعث میشود بچه ها به راحتی سوره را بخوانند.

در کتاب شریف کافی به نقل از امام الحسن علیه السلام آمده است حضرت فرمود : اگر کسی در ایام کودکی خود را هر شب متعهد بداند که سوره های فلق و ناس هر یک را سه بار و توحید را صد بار و اگر توانایی ندارد 50 با تلاوت کند خداوند بزرگ او را از شر ناراحتی گرفتاری تشنگی و …. که دامنگیر کودکان می شود در امان می دارد و آثار و برکات معوذتین تعویذ کردن و خود را در پناه خدا قرار دادن است.

شعر سوره ناس

آهای آهای بچه ها
در این سوره ی زیبا

پیامبرم یکسره
به او پناه می بره

از شر هر وسوسه
شیطنت و دسیسه

وسوسه های شیطان
درون قلب انسان

شیطانی که این همه
در کمین آدمه

ما از شیطان رجیم
به حق پناه می بریم

تفسیر کودکانه از سوره ی ناس

روزی روزگاری در زمانهای بسیار دور جمعیت زیادی از ناس در سرزمین زیبا زندگی میکردن .این مردم خیلی باهم خوب و مهربون بودن پیامبر خوبی داشتن که اونهارو به سمت خدای احد دوعوت میکرد و کارهای خوبی بهشون یاد میداد که نباید پشت سر مردم حرف بدی بزنند نباید دروغ بگن . سعی کنید با تحقیق و بررسی زیاد خرید لباس و ساعت بن تن را انجام دهید.

یتیم رو دوست داشته باشن یه روزی از روزها یه آدمی به اسم خناس وارد شهر میشه خناس دید که مردم این شهر چقد باهم خوبن سعی کرد بره و کارهای بد رو به اونها یاد بده سعی کرد صدور اونهارو یوسوس کنه (( الذی یوسوس فی صدور ناس )) خناس رفت پیش سعید سعید پسر خوبی بود و داشت با توپش بازی میکرد خناس بدجنس اومدو گفت : چقدر خوب داری بازی میکنی !!!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سوره ناس برای یادگیری کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سوره ناس برای یادگیری کودکان"، کلیک کنید.