در گفتوگو با هیاهو مطرح شد؛
رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران، گفت: در صورت وقوع رایزنیهای موفق با طرف های تجاری کشور، میزان اثر تحریمهای اتحادیه اروپا به ۳۰ الی ۴۰ درصد از حوزه فعالیت کشتیرانی محدود خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری هیاهو؛ چندی پیش شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد به بهانه انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعلام کرد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یک فرد و ۴ نهاد ایرانی و روسی را هدف تحریم قرار داده است. این اتفاق علاوه بر عجیب بودن از لحاظ تحریم ناوگان کشتیرانی رسمی یک کشور، در بحبوحه تحولات منطقه اقتدامی اقتصادی در جهت افزودن بر تنش های سیاسی است.
اما نکته حائز اهمیت میزان اثر گذاری این نوع اقدامات با توجه به تحریم های قبلی ایالات متحده علیه بخش های مختلف اقتصادی کشور است.
مسعود دانشمند، رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران در خصوص تحریمهای اتحادیه اروپا علیه شرکت کشتیرانی ایران به خبرنگار هیاهو گفت: پیش از این نیز کشیترانی جمهوری اسلامی ایران از سمت ایالات متحده هدف تحریم قرار گرفته بود و این تحریمها موضوع جدیدی نیست؛ اما به هر جهت تحریمهای جدید موجب تغییراتی در حوزه فعالیت ناوگان کشتیرانی ایران خواهد شد.
دانشمند ادامه داد: پیش از این تحریمها از سوی اتحادیه اروپا ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بنادر تمامی کشورهای آفریقایی، اروپایی و آسیایی و همچنین دیگر بنادر کشورهای همکار سفر میکردند؛ اما با این تحریمها ممکن است محدودیتهایی در سفر به بنادر اروپایی ایجاد شود. در واقع تحریمهای جدید اتحادیه اروپا، حرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای آفریقایی و برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین و ژاپن محدود میشود.
افزایش هزینههای کشتیرانی
کارشناس حمل و نقل دریایی تاکید کرد: این به این معناست که محدوده فعالیت کشتیرانی محدود شده و به طور طبیعی این کاهش حوزههای فعالیت موجب افزایش هزینههای کشتیرانی و همچنین اختلالاتی در در تجارت دریایی خواهد شد. اما باید توجه داشت که این تحریمها به معنای اعمال قطعی محدودیت نیست؛ به عنوان مثال هم اکنون کشور چین در دو بندر خود اقدام به ایجاد امکان پهلوگیری برای کشتیهای ایرانی از جمله ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کرده است.
این فعال حوزه تجارت و حمل و نقل دریایی با تاکید بر اهمیت رایزنی برای خنثی سازی این تحریم گفت: شایان ذکر است که در حال حاضر روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی همچون هند، تایلند و برخی از کشورهای آفریقایی از سطح و حجم بالایی برخوردار است؛ به همین جهت بایستی با دیگر کشورهای همکار که حجم مبادلات بالایی از مبادلات با جمهوری اسلامی اسران را دارند و به نوعی طرف تجاری حائز اهمیت محسوب میشوند نیز طی گفتگوهای دو جانبه به رایزنی پرداخت و راه حلی برای ادامه فعالیتهای تجاری از طریق دریا بپردازیم.
وی ادامه تصریح کرد: در گفتگوهای های دوجانبه، به لحاظ وجود منافع تجاری امکان وقوع توافق برای ادامه فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ممکن است بتوانیم به دستاوردهای کم هزینهای برای مقابله با این تحریمها دست یابیم.
اثر محدود تحریمها بر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
دانشمند تاکید کرد: اگر موفق به توافق با طرفهای تجاری خود نشویم، تحریمهای وضع شده اثر ۱۰۰ درصدی بر حوزه فعالیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت؛ اما در صورت وقوع رایزنیهای موفق، میزان اثر تحریمهای اتحادیه اروپا به ۳۰ الی ۴۰ درصد از حوزه فعالیت کشتیرانی محدود خواهد شد.
وی تصریح کرد: با انجام گفتگوهای دو جانبه پس گرفتن ۶۰ الی ۷۰ درصد از حوزههای فعالیت کشتیرانی کاملا قابل پیش بینی است. به همین جهت بدیهی است که میزان اثرگذاری این تحریمهای ظالمانه به نحوه تعامل جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی که طرف اقتصادی ما قرار میگیرند خواهد بود. به همین جهت میتوان گفت که در تحریمهای اعمال شده هیچ قطعیتی وجود ندارد.
راههای دور زدن تحریمها آسان و متنوع است
این فعال در حوزه تجارت دریایی تصریح کرد: هر مشکلی راه حل دارد و راه حل رفع و خنثی سازی این تحریمها نیز در گفتگو نهفته است. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را نمیشود با ابزار کهنه تحریم از جهان حذف کرد؛ کشتیرانی شرکتی است با ناوگانی بزرگ، قدرتمند و متنوع از تمامی انواع شناورها و پرسنل کارآمد که تمام این پتانسیل وجودی حقیقی است.
رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران ادامه داد: با فرض پافشاری اتحادیه اروپا به اعمال تحریمها نیز جمهوری اسلامی ایران با تاسیس شرکتی جدید در کشوری دیگر، پرسنل و ناوگان خود را به آن شرکت انتقال میدهد و این راه بی نهایت قابل تکرار است؛ بنابراین برای دور زدن راه حل همواره راه حلهایی از این دست وجود و در جهان امروزی تحریم ابزاری کار آمد نیست.
دانشمند تاکید کرد:، اما باید توجه داشت که پیش از تاسیس شرکتی جدید در کشوری دیگر و انتقال پرسنل و فروش و بازخرید ناوگان دریایی برای دور زدن تحریم، بهتر است به سوی دیپلماسی و گفتگو که فعلی آسانتر و کم هزینهتر است، پیش برویم. انجام این افعال موجب صرف هزینه و زمان خواهد شد، اما گفتگو و رایزنی زمان و هزینه کمتری را صرف خواهد نمود.
کشتیرانی ایران مسئول حمل و نقل حدود ۵۰ درصد از تجارت دریایی کشور است
این فعال اقتصادی تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مسئول حمل و نقل حدود ۵۰ درصد از تجارت دریایی کشور است و همچنین لازم به ذکر است که حدود ۸۵ درصد از تجارت ایران از طریق دریا انجام میشود و از این باب میتوان گفت که کشتیرانی مسئول ۴۰ درصد از تجارت ایران است. از این رو تمامی ایرانیان به سرنوشت این شرکت حساس هستند.
رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران ادامه داد: به همین جهت میتوان گفت که تحریمهای اعمال شده شده از سوی اتحادیه اروپا، تحریم علیه ملت ایران است. مردم ایران ناوگان دریایی خود و اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریا را مایه اقتدار و مباهات میدانند. ما در شمال و جنوب کشور دریاهای گستردهای داریم و بنابراین باید به سرعت برای مقابله با این اقدام ظالمانه راه کارهایی را تدوین و اجرائی کنیم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تحریم اتحادیه اروپا بر فعالیت کشتیرانی ایران چقدر اثرگذار است؟/ ۸۵ درصد تجارت ایران دریایی است" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تحریم اتحادیه اروپا بر فعالیت کشتیرانی ایران چقدر اثرگذار است؟/ ۸۵ درصد تجارت ایران دریایی است"، کلیک کنید.