ارتباط میگرن چشمی و ام اس

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم  وفناوری هیاهو،میگرن چشمی و ام اس از آن دسته بیماری هایی محسوب می شوند که امکان رخ دادن همزمان آنها با هم وجود دارد. افراد بسیاری در سراسر جهان به میگرن و انواع مختلف آن مانند میگرن چشمی مبتلا هستند. بیماری ام اس نیز اگرچه شایع نیست، اما جزء بیماری های نادر نیز محسوب نمی شود. به نظر می رسد که میگرن چشمی در افراد مبتلا به ام اس شایع تر است. این تصور از آنجایی می آید که علائم ام اس اغلب باعث تشدید دردهای شدید میگرنی می شود.

امروزه بیماری ها سلامت بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. برخی بیماری ها دارای علائم خفیف هستند و درمان راحت تری دارند. در حالیکه برخی دیگر از بیماری ها پیچیده تر هستند. درمان این بیماری ها به زمان بیشتری نیاز دارد. در این حین ابتلا همزمان به دو بیماری باعث وخیم تر شدن وضعیت می شود. زیرا در اغلب موارد علائم یک بیماری بر علائم بیماری دیگر تاثیر می گذارد. همچنین داروها نیز با یکدیگر تداخل پیدا می کنند. در نتیجه درمان میگرن چشمی و ام اس حالت دشوارتری پیدا می کند.

به گزارش تکین فارمد «درمان میگرن تا حدود زیادی چالش برانگیز است و برخی ها معتقدند که درمان مشخص و قطعی برای میگرن وجود ندارد. این در حالی است که با استفاده از راهکارهای درمانی مناسب، تا حدود زیادی می توان میگرن را مدیریت کرد. این معمولاً شامل ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی است. پزشکان اغلب مسکن‌ها را برای رفع علائم فوری و داروهای پیشگیرانه مانند کپسول میگرالس را برای کاهش دفعات و شدت حملات میگرنی تجویز می‌کنند. داروهای ضد تهوع نیز ممکن است برای کاهش علائم همراه استفاده شود.

علاوه بر دارو، شناسایی و اجتناب از محرک های میگرن می تواند بسیار مهم باشد. محرک های رایج شامل غذاهای خاص، استرس، کمبود خواب و تغییرات هورمونی است. حفظ یک برنامه خواب منظم، هیدراته ماندن و خوردن وعده های غذایی متعادل می تواند به مدیریت میگرن کمک کند.

تکنیک های مدیریت استرس مانند ورزش منظم، مدیتیشن و تمرینات تمدد اعصاب نیز مفید هستند. با ترکیب این رویکردها، بسیاری از افراد از علائم خود تسکین می یابند و می توانند زندگی راحت و متعادل تری داشته باشند.میگرنیکی از بیماری هایی است که امروزه افراد زیادی را درگیر خود کرده است. بنابراین دانستن علائم و روش های درمان میگرن به افراد کمک می کند تا راحت تر بتوانند با این بیماری مقابله کند».

میگرن چشمی و ام اس چه ارتباطی با هم دارند؟

مطالعات مختلف علمی نشان می دهد که در اکثر افرادی که همزمان به دو بیماری میگرن چشمی و ام اس مبتلا هستند، میگرن چشمی به عنوان بیماری اول در نظر گرفته می شود. زیرا میگرن چشمی توسط ام اس ایجاد نمی شود و به عبارت دقیق تر نمی توانیم آن را از عوارض ابتلا به ام اس در نظر بگیریم. اغلب پزشکان برای تشخیص بیماری میگرن چشمی تصویربرداری MRI مغز را تجویز می کنند. در نتیجه در آن دسته از بیمارانی که به طور همزمان به میگرن چشمی و ام اس مبتلا هستند این آزمایش در نهایت منجر به تشخیص ام اس می شود.با این حال، در برخی موارد نیز میگرن چشمی می تواند نشانه ای از عود علائم ام اس باشد.

از سویی دیگر شواهد نشان می دهد که میگرن چشمی و ام اس در یک چرخه معیوب هر کدام تشدید علائم دیگری را به دنبال دارند. به عنوان مثال ضایعات ام اس در عصب بینایی، که نوریت بینایی نامیده می شود، عارضه ای بسیار دردناک است و در افراد مبتلا به میگرن چشمی موچب احساس یک نوع درد انفجاری در یکی از چشم ها یا هر دو چشم ها می شود. در حالیکه این یک ضایعه ام اس است که باعث تورم عصب بینایی ایجاد می شود. بنابراین عصبی که سیگنال‌ها را از مغز به چشم ها منتقل می‌کند باعث این درد شدید می‌شود.

بیماران مبتلا به میگرن چشمی و ام اس چه علائمی دارند؟

مطالعات علمی نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به ام اس، دردهای شدید میگرن چشمی را نیز تجربه می کنند. با اینکه بروز دردهای شدید چشمی به عنوان علائم اصلی ام اس به شمار نمی رود، اما در بسیاری از موارد به طور همزمان با سایر عوارض ام اس رخ می دهد. مهمترین علائمی که در بیماران مبتلا به میگرن چشمی و ام اس وجود دارد، عبارتند از:

  • سرگیجه و حالت تهوع

  • تشدید درد در حین انجام فعالیت

  • سفتی عضلات همراه با اسپاسم عضلانی

  • احساس بی حسی و گزگزدر بازوها، پاها و صورت

  • اختلالات بینایی مانند تاری دید، دوبینی و هاله بینی

تشخیص دقیق بیماری و استفاده از دوزهای دقیق دارو دردرمان هر چه سریع تر بیماری میگرن چشمی و ام اس ضروری است. درمان به موقع در پیشگیری از تشدید علائم به شما کمک می کند و موجب کاهش بسیار چشمگیر حملات در دو بیماری میگرن چشمی و ام اس می شود.

علائم

میگرن چشمی (Ocular Migraine)

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

اختلالات بینایی

  • دیدن نقاط نورانی، جرقه‌های نوری، یا خطوط زیگزاگی

  • تاری دید یا کوری موقت در یک چشم

  • از دست دادن میدان دید موقت

تاری دید
دوبینی
از دست دادن دید (یک‌طرفه یا دوطرفه)
التهاب عصب بینایی (نوریت اپتیک)

مدت زمان علائم

معمولاً 10 تا 30 دقیقه و به‌تدریج بهبود می‌یابد

ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا به‌طور مزمن ادامه داشته باشد

سردرد

سردرد ضربان‌دار (ممکن است بعد از اختلالات بینایی رخ دهد)

ممکن است وجود داشته باشد، اما به‌عنوان یک علامت اصلی نیست

علائم حسی

نادر

بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن، یا احساس سوزش در اندام‌ها

علائم حرکتی

نادر

ضعف عضلانی
مشکلات راه رفتن و تعادل
اسپاسم عضلانی

مشکلات شناختی

نادر (ممکن است در میگرن‌های شدیدتر رخ دهد)

مشکلات حافظه و تمرکز
تغییرات شناختی

مشکلات مثانه و گوارش

معمولاً وجود ندارد

تکرر ادرار، بی‌اختیاری
یبوست یا مشکلات گوارشی

علائم اضافی

حالت تهوع و استفراغ
سرگیجه
حساسیت به نور و صدا

خستگی مفرط
اسپاسم عضلانی غیرارادی
تغییرات عاطفی و افسردگی

مکانیسم ایجاد

تغییرات در جریان خون مغزی

حمله سیستم ایمنی به میلین (پوشش حفاظتی اعصاب)

مدت درمان

علائم موقتی، معمولاً بدون نیاز به درمان طولانی‌مدت

نیاز به درمان طولانی‌مدت برای کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن

این جدول نشان می‌دهد که میگرن چشمی و MS علائم و ویژگی‌های بسیار متفاوتی دارند و درمان و مدیریت هر یک به‌طور جداگانه انجام می‌شود.

ام اس چیست؟

بیماری ام اس در اصطلاح پزشکی با نام دیگر اسکلروز چندگانه نامیده می شود. این عبارت به معنای سفت شدن و انقباض بافت های عصبی بدن است. ام‌اس در واقع نوعی بیماری التهابی و خود ایمنی محسوب می شود که در آن سیستم دفاعی بدن به غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع حمله می کند و به آنها آسیب های زیادی می رساند که اغلب جبران ناپذیر هستند.از میان رفتن غلاف های میلین که در اطراف رشته های عصبی قرار دارند، در توانایی بخش های مختلف سیستم عصبی اختلال ایجاد می کند. در نتیجه غلاف عصبی نمی تواند پیام های مغز را به درستی مخابره کند و این وضعیت موجب بروز علائم و نشانه‌های زیاد جسمی در بدن می شود که در نهایت بیماری ام اس نام دارد.

با وجود مطالعات فراوان هنوز علت اصلی ابتلا به ام اس به طور دقیق مشخص نیست. اما در مجموع عدم عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و آسیب غلاف میلین عامل اصلی این بیماری محسوب می شود. همچنین به نظر می رسد که عوامل ژنتیکی نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارند. بیماری ام اس هنوز به طور کامل قابل درمان نیست. اما با این حال داروهای مختلفی وجود دارند که می توانند از عود علائم بیماری پیشگیری کنند. این داروها باید زیر نظر دکتر تجویز شوند. زیرا دوز دقیق داروبه خصوص در افراد مبتلا به میگرن چشمی و ام اس اهمیت زیادی دارد. در صورت مصرف خودسرانه دارو نه تنها ام اس درمان نمی شود بلکه تشدید علائم میگرن چشمی را نیز به دنبال دارد.

علائم ام اس (MS) چیست؟

ابتلا به بیماری ام اس دارای طیف گسترده ای از علائم است. آشنایی با علائم این بیماری باعث تشخیص به موقع و در نتیجه شروع سریع تر درمان می شود. با این حال شدت علائم در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین در برخی موارد همه علائم به طور همزمان رخ نمی دهند. برخی از مهمترین علائم ام اس عبارتند از:

  • مشکل در تکلم

  • ناتوانی در حرکت

  • عدم تعادل در حرکت

  • ضعف شدید عضلات بدن

  • احساس مور مور شدن در دست ها و پاها

  • اسپاسم و بروز واکنش های غیر ارادی در عضلات

همچنین ابتلا به ام اس در بسیاری از موارد با مشکلات عاطفی نیز همراه است. به عنوان مثال افراد مبتلا به ام اس اغلب دچار حالات افسردگی می شوند. همچنین در غالب موارد تحریک پذیری نیز از دیگر علائم عاطفی بیماری ام اس محسوب می شود. مراجعه به پزشک و مصرف داروها میتواند تا حد زیادی به کنترل علائم ام اس در افراد مبتلا کمک کند.

میگرن چشمی چیست؟

میگرن چشمی از زیر شاخه های میگرن به شمار می رود. میگرن چشمی نوعی درد شدید است که اغلب یکی از چشم ها را درگیر می کند. اما با این حال گاهی نیز به طور همزمان هر دو چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.درد میگرن چشمی از متوسط ​​تا شدید متغیر است. این درد طاقت فرسا و شدید گاهی تا 5 ساعت و بیشتر ادامه پیدا می کند و تمام انرژی فرد را به تحلیل می برد. درد ناشی از میگرن چشمی با فعالیت بدتر می‌شود. با وجود مطالعات علمی بسیار زیاد هنوز علت دقیق ابتلا به بیماری میگرن چشمی مشخص نیست. اما به نظر می رسد برخی عوامل مانند گرفتگی عروق خونی شبکیه چشم ها یکی از دلایل مهم ابتلا به این بیماری است. این تغییرات اغلب به صورت تدریجی دریاخته های عصبی شبکیه چشم رخ می دهند و سپس به مرور زمان گسترش می‌یابند.

با علائم میگرن بیشتر آشنا شوید! تاثیرات ارتباط میگرن چشمی و ام اس

در افراد مبتلا به میگرن چشمی مراجعه هر چه سریع تر به پزشک بسیار ضروری است. زیرا هر چه این بیماری مزمن تر شود احتمال از دست دادن قدرت بینایی نیز به همان میزان افزایش می یاد.

علائم میگرن چشمی چیست؟

علائم میگرن چشمی شامل مجموعه ای از اختلالات بینایی مختلف می شود.این علائم گاهی فقط یک چشم را درگیر می کنند و در برخی موارد نیز علائم در هر دو چشم رخ می دهد.ازجمله شایع‌ترین علائم میگرن چشمی عبارت است از:

  • حالت تهوع و استفراغ

  • مشاهده خطوط زیگزاگی

  • مشاهده نورهای چشمک زن

  • مشاهده هاله در اطراف اشیاء

  • حساسیت غیر طبیعی به نور

  • تشدید درد در هنگام فعالیت

  • درد شدید در یک چشم و یا هر دو چشم

ابتلا به میگرن چشمی خفیف چندان نگران کننده نیست. انجام مراقبت های ساده و پرهیز از محرک ها مانند نور یا صدای شدید می تواند تا حد زیادی به پیشگیری از میگرن چشمی کمک کند. اما با این حال در موارد شدید مراجعه به پزشک بسیار ضروری است. زیرا میگرن چشمی در اثر مزمن شدن می تواند باعث ایجاد آسیب های مزمن به قدرت بینایی و همچنین ایجاد اختلالات شدید بصری شود.

افراد مبتلا به میگرن چشمی و ام اس چگونه درمان می شوند؟

متاسفانه اغلب داروهایی که برای درمان ام اس تجویز می شوند خود به عنوان یکی از عوامل محرک میگرن موجب تشدید درد در چشم ها می شوند. به عبارت دیگر باید گفت که داروهای مورد استفاده در درمان ام اس خود عامل ایجاد کننده میگرن چشمی است. به عنوان مثال داروی فینگولیمود اغلب موجب بروز حملات میگرن می شود. بنابراین اگر همزمان به میگرن چشمی و ام اس مبتلا هستید و برای درمان ام اس داروی فینگولیمود مصرف می کنید پزشک احتمالا دوز دارو را تغییر می دهد یا یک جایگزین دارویی دیگر را برای شما تجویز می کند.

با این حال چندان جای نگرانی نیست، زیرا داروهای زیادی هستند که مصرف آنها علاوه بر آنکه به درمان ام اس می کند همزمان موجب پیشگیری از حملات میگرن چشمی در افراد مبتلا به این بیماری نیز می شود. به عنوان مثال مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن اغلب در درمان حملات خفیف میگرن بسیار موثر هستند.

همچنین تریپتان ها نیز از جمله داروهایی هستند که به درمان میگرن چشمی و ام اس کمک بسیار موثری می کنند. این دارو دراشکال مختلفی مانند قرص، اسپری، و به صورت در داروخانه ها در دسترس است و می توانید آنها را با نسخه پزشک خریداری و مصرف کنید.

داروهای ضد افسردگی گروه دیگری از داروها هستند که برای درمان همزمان میگرن چشمی و ام اس به کار می روند. در واقع بسیاری از افراد مبتلا به ام اس علائم افسردگی را نیز تجربه می کنند. این در حالی است که انواع مختلف داروهای افسردگی از جمله ونلافاکسین علاوه بر کاهش علائم ام اس از بروز حملات میگرن چشمی نیز تا حد بسیاری پیشگیری می کنند.

چه شباهت هایی بین میگرن چشمی و ام اس وجود دارد؟

میگرن چشمی و ام اس دو بیماری کاملا متفاوت هستند. اما با این حال علائم این دو بیماری از بسیاری جهات به یکدیگر شباهت دارد. برخی از مهمترین این شباهت ها عبارتند از:

  • مزمن بودن

    میگرن چشمی و ام اس هر دو در دسته بیماری های مزمن قرار می گیرند. به این معنا که علائم این بیماری ها به صورت پایدار وبرای مدتی طولانی در بدن باقی می ماند. بیماری های مزمن معمولا دارای دوره های عود و خاموشی هستند و اغلب به مراقبت های پزشکی مداوم نیاز دارند تا سیر پیشرفت بیماری توسط پزشک کنترل شود. به همین علت این بیماری ها بر زندگی روزمره افراد تاثرات منفی زیادی دارند.

  • منشاء عصبی

    میگرن چشمی و ام‌اس هر دو جزء بیماری هایی با منشاء عصبی محسوب می شوند. بیماری های عصبی اغلب مغز و سیستم عصبی افراد را درگیر می کند. در میگرن چشمی و ام اس سیستم عصبی مرکزی که از مغز و نخاع تشکیل می شود، تحت تأثیر آسیب های مختلف قرار می گیرد. متاسفانه سلول های عصبی قابلیت تکثیر ندارند و به همین علت بیماری هایی که دارای منشاء عصبی هستند درمان قطعی ندارند و فقط با استفاده از برخی راهکارها می توان شدت پیشرفت بیماری را تا حدی کنترل کرد.

  • بروز حملات

    در هر دو بیماری میگرن چشمی و ام اس بروز حملات عصبی وجود دارد. در مجموع بیماری دارای مراحل عود و بهبودی است که بین این دو یک مرحله استراحت وجود دارد. البته اصطلاح حمله بهشرایط متفاوتی اطلاق می شود که وضعیتی خارج از مراحل عود و استراحت بیماری است. در ام اس، حمله به وضعیتی گفته می شود که در آن علائم به طور موقت بسیار شدید می شوند. بروز حملات ام اس با تاثیرات منفی بر روحیه بیمار و نشانه هایی از بروز افسردگی همراه است. در میگرن چشمی، نیز حمله زمانی رخ می دهد که علائم حاد مانند چشم درد ضربان دار ، حساسیت غیر طبیعی به نور و حالت تهوع را در خود احساس می کنید. با این حال نوع حملات در افراد متنوع است. به عنوان مثال برخی از افراد مبتلا به میگرن چشمی پیش از شروع حمله مجموعه ای از علائم را به طور زودرس تجربه می کنند.

  • نوع محرک ها

    حملات در بیماری های میگرن چشمی و ام اس در اثر محرک ها مختلف رخ می دهد. محرک ها اغلب بسیار متنوع هستند و مجموعه ای از عوامل فیزیکی و محیطی را در برمی گیرند. در هر دو بیماری پیشیگری از قرار گرفتن در معرض محرک ها یکی از بهترین روش های کنترل علائم است.
    برخی از مهمترین محرک های ام اس عبارتند از:
    استرس
    عفونت
    سرما
    فراموشی مصرف داروها
    از میان مهمترین محرک های میگرن چشمی نیز می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
    استرس
    کم خوابی
    نوسانات هورمونی
    مصرف غذاهای شور

آیا امکان تشخیص اشتباه میگرن چشمی و ام اس وجود دارد؟

در واقع بیماری میگرن چشمی در بسیاری از موارد با بیماری ام اس اشتباه تشخیص داده می شود.مطالعات نشان می دهد 18 درصد از افرادی که میگرنچشمی در آنها تشخیص داده می شود در واقع به بیماری ام اس مبتلا هستند. این تشخیص اشتباه تبعات جسمی و روانی بسیاری بر افراد بیمار دارد. به عنوان مثال فردی که به میگرن چشمی مبتلا است و به اشتباه بیماری ام اس در او تشخیص داده می شود دچار مشکلات عدیده زیر می شود:

تاخیر در درمان بهینه میگرن

مصرف داروهای غیر ضروری ام اس

استرس شدید روانی ناشی از تشخیصام اس

این تبعات جسمی و روحی زندگی فرد را به شدت دچار اختلال می کند. تشخیص اشتباه در اغلب موارد به دلیل یافته های اسکن MRIرخ می دهد. به عنوان مثال، فردی که به میگرن چشمی مبتلا است در نتایج آزمایش ضایعاتی دارد که بسیار شبیه به ضایعات مرتبط با ام اس است.

تاثیر داروهای ام اس بر میگرن چشمی چیست؟

ام اس از جمله بیماری های خود ایمنی است که هیچ گونه درمان قطعی برای درمان آن وجود ندارد. اما با این حال داروهای مختلفی وجود دارند که مصرف آنها می تواند به کنترل علائم ام اس کمک کند. مهمترین داروهایی که در درمان بیماری ام اس مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

فینگولیمود

ناتالیزوماب

بتا اینترفرون

مصرف این داروها موجب بهبود سریع تر علائم و پیشگیری از پیشروی بیماری می شود. اما با این حال در افرادی که همزمان به دو بیماری میگرن چشمی و ام اس مبتلا هستند مصرف داروهای ام اس به خصوص اینترفرون های بتا و فینگولیمود در بسیاری از موارد به تشدید دردهای چشمی منجر می شوند.

در حالی که افراد بدون سابقه میگرن چشمی که برای درمان ام اس تحت نظر پزشک داروی اینترفرون های بتا مصرف می کنند، فقط دچار سردردهای مختصر می شوند که آن هم عارضه جانبی مصرف داروها است و حتی با افزایش تدریجی دوز دارو و عادت کردن بدن به دارو بهبود می یابد. بنابراین، افرادی که همزمان به دو بیماری میگرن چشمی و ام اس مبتلا هستند همانگونه که محرک های غذایی یا آب و هوایی خود را می شناسند، باید داروهای ام اس را نیز به عنوان محرک میگرن چشمی خود در نظر بگیرند تا بهتر بتوانند با عوارض ناشی از آن مدارا کنند.

اما مبتلایان به میگرن، برای تسکین وضعیت خود می توانند راهکارهای درمانی نوین برای درمان و پیشگیری از میگرن را امتحان کنند که یکی از مهمترین آنها مصرف کپسول کاملا گیاهی میگرالس از تکین فارمد takinpharmed.com است. مصرف روزانه این کپسول تهیه شده از بابونه می‌تواند به طور قابل توجهی سردردهای میگرنی را بدون هیچ گونه عوارض جانبی کاهش دهد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارتباط میگرن چشمی و ام اس" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارتباط میگرن چشمی و ام اس"، کلیک کنید.