آسیب های شایع در کوهنوردی را بشناسید

آسیب های شایع در کوهنوردی را بشناسید

آسیب در ورزش کوهنوردی در نقاط مختلف بدن و به شکل های متفاوت می تواند ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری هیاهو،رضا کاظمی، مسئول کمیته توانبخشی هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی- کوهنوردی در مناطق کوهستانی می تواند تجربه ای لذت بخش و مهیج باشد، اما بدون شک خطرات آسیب دیدگی نیز در آن وجود دارد ،این آسیب ها در نقاط مختلف بدن و به شکل های متفاوت می تواند ایجاد شود .

۱_زخم ها : به صورت های مختلف و معمولا در دست ها و انگشتان پا بیشتر ایجاد می شود و شامل: کوبیدگی ها، له شدگی بافتها ، خونریزی های زیر پوستی ، خراش های پوستی ، تاول ها ، آسیب ناخن های پا می شود، استفاده از جوراب و کفش مناسب و مراقبتهای بهداشتی مداوم خصوصا در پا می تواند بسیار موثر باشد .

۲- سوختگی: آفتاب سوختگی یکی از متداول ترین آسیب های کوهنوردان میباشد، استفاده از کرم های ضد آفتاب و همچنین کلاه، دستکش و عینک مناسب میتواند این آسیب های را به حداقل برساند.

۳- سرما زدگی : صعود به ارتفاعات و مناطق سرد سیر به مدت طولانی باعث کاهش دمای بدن و آسیب به اندام ها و ایجاد اختلال در عملکرد آنها میشود و در موارد شدید و عدم رسیدگی موقع باعث مرگ میشود.

۴- کم آبی : زمان طولانی فعالیت در کوهنوردی و عدم دریافت مایعات به میزان لازم باعث بروز این حالت میشود که می توان با نوشیدن مایعات، آب میوه های طبیعی و سرم های ورزشی از آن جلوگیری کرد.

آسیب های شایع درکوهنور

۵- آسیب عضلات : انجام حرکات طولانی و عدم آمادگی مناسب می تواند آسیب های مختلفی را از قبیل: درد و کوفتگی عضلات ، کشیدگی عضلات خصوصا در عضلات اندام تحتانی و یا حتی پارگی های عضلات را ایجاد کند . داشتن آمادگی بدنی لازم ، گرم کردن صحیح ، برخورداری از توان عضلانی مناسب و استفاده از تجهیزات مناسب می تواند در پیشگیری از آسیب عضلات موثر باشد .

۶- آسیب مفاصل : مفاصل زانو، مچ پا و مفصل شانه معمولا از مفاصل در گیر در کوهنوردی محسوب می شوند. پیچ خوردگی مچ پا و زانو معمولا شایع تر هستند . همچنین استفاده مداوم از کوله پشتی و یا زمین خوردن باعث ایجاد آسیب در مفصل شانه می گردد و این آسیبها می تواند از یک کشیدگی ساده تا پارگی تاندون ها ویا رباط های این مفاصل را شامل شود.

۷- شکستگی ها : معمولا در انگشتان پا به دنبال سقوط سنگ بر روی پنجه پا و یا بد قرار گرفتن نوک کفش در بین سنگها و یا حتی پیچ خوردگی مچ پا ایجاد می شود البته در اثر پرت شدن و یا سقوط نیز می تواند شکستگی در نقاط مختلف بدن نیز ایجاد شود .

۸- درد پا : بعلت پیاده روی طولانی و فشار مداوم بر پاها ، ضعیف بودن عضلات کف پا و عدم وجود قوس مناسب و خصوصا کفش نامناسب ، درد در این قسمت از موارد شایع در این رشته ورزشی می باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آسیب های شایع در کوهنوردی را بشناسید" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آسیب های شایع در کوهنوردی را بشناسید"، کلیک کنید.