رییس دانشگاه صداوسیما در گفتگو با هیاهو:
شهاب اسفندیاری مخالفت رسانه ملی با حضور سلبریتی ها در برنامه های این رسانه را ناشی از یک سوءتفاهم دانست.
رییس دانشگاه صدا و سیما در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری هیاهو درباره این که برنامه های تلویزیون تا چه اندازه به حضور چهره ها نیاز دارد عنوان کرد: به نظرم این شایبه که تلویزیون دیگر به دنبال ستاره سازی نیست و در برنامه های خودش به ستاره ها یا به تعبیر دیگر «سلبریتی ها» نیازی ندارد، ناشی از یک سوءتفاهم در فضای رسانه ای و افکار عمومی است.
شهاب اسفندیاری اظهار کرد: اتفاقاً در بند هفتم راهبردهای کلان «سند تحول رسانه ملی» به شکل صریح بر «تقویت جاذبه رسانه ای برای مخاطب، با اتکا به نوآوری مضمونی و روشی» تاکید شده است. این «تقویت جاذبه رسانه ای» و«نوآوری مضمونی و روشی» بدون بهره گیری از ستاره هایی در دامان همین رسانه رشد کرده اند امکان پذیر نیست.
وی گفت: چند اتفاق در آن مقطع افتاد که باعث شد چنین ذهنیتی شکل بگیرد که مثلاً در دوره جدید قرار نیست از چهره های مشهور استفاده شود. اول این که برخی از فصل های برنامه های در حال پخش به پایان رسید؛ تولیدکنندگان این برنامه ها نیزمایل بودند تا سراغ قالب های جدید برنامه سازی بروند. برخی هم تقاضا داشتند فرصتی پیدا کنند تا بتوانند نوآوری و ابتکاری در فرم و محتوای آن برنامه ها داشته باشند. این مسیله باعث شد چنین ذهنیتی شکل بگیرد. برخی دیگر به دلیل پروژه ها و فعالیت هایی که در شبکه نمایش خانگی داشتند، مشغول تولیداتی در آن عرصه شدند و به هر دلیل ترجیحشان این بود که در آن زمینه فعالیت کنند.
رییس دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: از سوی دیگر و به عنوان عوامل ثانویه، به هر حال حوادث سال 1401 و اتفاقاتی که در آن وقایع تلخ افتاد را هم نباید فراموش کرد. تصورات نادرستی که برای برخی از هنرمندان پیش آمد و در یک مقاطعی منجر به گفتار ها و رفتار های نامناسبی شد. طبیعی است که شکل ها یحاد این نوع گفتارها و رفتارها موجب شد برخی نهاد ها و دستگاه های دیگر به این مقوله ورود پیدا کنند. این وضعیت هنم هم ممکن بود برای برخی از افراد در زمینه همکاری آنها با این رسانه ملی موانعی پیش آورده باشد.
وی افزود: اما هیچ کدام از این موارد به این معنا نیست که یک تصمیم و اراده ای برای استفاده نکردن از چهره های مشهور وجود داشته است. البته من در حوزه تولید سیما و برنامه سازی ها نقش مستقیمی ندارم؛ اما گاهی که از مدیران سازمان برای جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه صدا و سیما دعوت می کردیم، این پرسش و ابهام را با آنها نیز مطرح می کردند. پاسخ آن ها همیشه این بود که از سمت سازمان و مدیرانش مانع و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
اسفندیاری عنوان کرد: آن چه مدیران مطرح می کردند این بود که باید با این چهره های شاخص از ابعاد مختلف برای پروژه ها و کارهای جدید به توافق برسند. الحمدالله در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بخشی از این کارها به نتیجه رسید و شاهد یک تنوع و تکثر قابل توجه در قالب های مختلف برنامه سازی در شبکه های مختلف بودیم که شاهدی بر این ادعا بود.
رییس دانشگاه صدا و سیما در پسخ به این پرسش که ادامه تولید مجموعه های نمایشی پرمخاطب همچون سریال «پایتخت» تا چه اندازه در بازگشت تلویزیون به دورن طلایی از حیث جذب مخاطب موثر است نیز گفت: ازآنجایی که اطلاعی ندارم که روند تولید فصل جدید این سریال در چه مرحله ای است و چه ترکیبی از گروه قبلی هستند، نمی توانم به صورت مشخص اظهارنظر کنم. با این حال باید بگویم «ویژند» هر کدام از این مجموعه های تلویزیونی که سال ها بین مردم جا افتاده و محبوب شده، برای رسانه ملی یک سرمایه اجتماعی است.
وی افزود: استفاده از این سرمایه می تواند منجر به آورده های ارزشمندی بشود. طبیعی است که مدیران سیمافیلم پیگیر احیای سریال های موفق باشند. در سند تحول رسنه ملی هم تصریح شده که از ادامه تولید فصل های بعدی مجموعه هایی که موفق بوده حمایت شود. بنابراین فکر می کنم با توجه به تغییراتی که در فضای فرهنگی و اجتماعی کشور پیش آمده و رویکرد سازمان صدا و سیما حمایت از این گونه آثار، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شایبه دشمنی رسانه ملی با سلبریتی ها ناشی از یک سوءتفاهم است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شایبه دشمنی رسانه ملی با سلبریتی ها ناشی از یک سوءتفاهم است"، کلیک کنید.